Sezóna Mistrovství světa Grand Prix v roce 1961 se zapsala do historie jako dosud nejúspěšnější pro československé barvy. František Šťastný a Gustav Havel na motocyklech Jawa dosáhli mimořádného úspěchu, když v celkové klasifikaci kubatury do 350 cm³ obsadili druhé a třetí místo. Pojďme si připomenout, jak se tento triumfální ročník vyvíjel.
GP Německa – Hockenheim, 14. května 1961
Ročník 1961 odstartoval ve Španělsku, ale bez silnějších kubatur. První měření sil v kategorii 350 cm³ se odehrálo na Hockenheimu. Po odchodu suverénního Johna Surteese do Formule 1 se otevřela cesta k titulu. František Šťastný exceloval, když po problémech soupeřů ovládl závod a získal své první vítězství. Gustav Havel, jedoucí rozvážně za ním, potvrdil nečekaný double Jawy.
Pořadí | Jezdec |
---|---|
1. | Šťastný |
2. | Havel |
3. | Thalhammer |
Tourist Trophy – Mountain Course, 14. června 1961
Další zastávkou byla legendární Tourist Trophy na ostrově Man. Zatímco Gustav Havel byl nováčkem, František Šťastný již okruh znal z roku 1957. Na obě čekal náročný horský okruh Mountain Course, dlouhý přes 60 km. I přes náročnost a konkurenci Garyho Hockinga (MV Agusta) se Šťastný propracoval na skvělé 5. místo, zatímco Havel, startující s vysokým číslem, dokončil na 27. pozici. Šťastný si připsal cenné body a udržel vedení v šampionátu.
Pořadí | Jezdec |
---|---|
1. | Read |
2. | Hocking |
3. | Rensen |
5. | Šťastný |
27. | Havel |
GP Holandska – Assen, 24. června 1961
Na okruhu v Assenu, který oba jezdci znali z dřívějška, ale ne dokonale, dominoval Gary Hocking. František Šťastný, který se zpočátku potýkal s problémy s výkonem motocyklu, dokázal zabojovat a propracovat se na třetí místo, čímž si udržel bodové skóre s Hockingem. Gustav Havel, omezený problémy v tréninku a startující z předposlední řady, dojel na 8. místě.
Pořadí | Jezdec |
---|---|
1. | Hocking |
2. | McIntyre |
3. | Šťastný |
8. | Havel |
GP NDR – Sachsenring, 30. července 1961
Grand Prix NDR měla premiéru v rámci MS. Přestože trénink provázel déšť a motocykly byly nastaveny na lehčí převod, vlastní závod se jel za sucha. František Šťastný i přes problémy s výfukem statečně držel druhou příčku, ačkoliv na vedoucího Hockinga neměl. Gustav Havel bojoval s brzdami, ale i tak si dojel pro čtvrté místo, které bylo maximem vzhledem k limitům motoru.
Pořadí | Jezdec |
---|---|
1. | Hocking |
2. | Šťastný |
3. | McIntyre |
4. | Havel |
GP Ulsteru – Dundrod, 12. srpna 1961
Na Ulster Grand Prix se Gustav Havel potýkal s technickými problémy od prvního tréninku a závod nedokončil. František Šťastný měl problémy se spojkou, kvůli kterým se propadl na 14. místo. I přes to však dokázal neskutečně zabojovat a probojovat se zpět na třetí pozici.
Pořadí | Jezdec |
---|---|
1. | Hocking |
2. | King |
3. | Šťastný |
DNF | Havel |
GP Národů – Monza, 3. září 1961
V Monze se na domácí půdě silně prosadily italské stáje. František Šťastný bohužel musel odstoupit kvůli poškozenému motoru, což bylo poprvé v sezóně. Tímto vítězstvím si Gary Hocking definitivně zajistil titul mistra světa. Čest Jawy zachránil Gustav Havel, pro kterého to byl možná nejlepší závod kariéry. I přes to, že Monzu jel poprvé, dojel na skvělém třetím místě.
Pořadí | Jezdec |
---|---|
1. | Hocking |
2. | Hailwood |
3. | Havel |
DNF | Šťastný |
GP Švédska – Kristianstad, 17. září 1961
Poslední závod sezóny ve Švédsku i přes rozhodnutý titul nabídl napínavou podívanou. František Šťastný, který se zpočátku propadl kvůli prokluzující spojce, předvedl úžasnou stíhací jízdu. Postupně se propracoval vpřed, předjel i vedoucího Hockinga a vybojoval vítězství. Za ním, s výrazným odstupem, dojel Gustav Havel, ačkoliv jeho umístění muselo být po nedorozumění s časoměřiči vyjasněno oficiálním protestem. Triumf Jawy nad MV Agustou byl dokonalý.
Pořadí | Jezdec |
---|---|
1. | Šťastný |
2. | Havel |
3. | Robb |
Celkové pořadí MS 1961 – 350 cm³
Pořadí | Jezdec | Tým | Body (započítané) |
---|---|---|---|
1. | Gary Hocking | MV Agusta | 32 (38) |
2. | František Šťastný | Jawa | 26 (32) |
3. | Gustav Havel | Jawa | 19 |
4. | Phil Read | Norton | 13 |
5. | Bob McIntyre | Bianchi | 10 |
6. | Ralph Rensen | Norton | 7 |
7. | Rudi Thalhammer | Norton | 7 |
8. | Mike Hailwood | MV Agusta | 6 |
9. | Alistair King | Bianchi | 6 |
10. | Ernesto Brambilla | Bianchi | 5 |
11. | Alan Shepherd | Bianchi/AJS | 5 |
Způsob bodování: 8-6-4-3-2-1. Započítávaly se čtyři nejlepší výsledky.