Sezóna Mistrovství světa Grand Prix v roce 1961 se zapsala do historie jako dosud nejúspěšnější pro československé barvy. František Šťastný a Gustav Havel na motocyklech Jawa dosáhli mimořádného úspěchu, když v celkové klasifikaci kubatury do 350 cm³ obsadili druhé a třetí místo. Pojďme si připomenout, jak se tento triumfální ročník vyvíjel.

GP Německa – Hockenheim, 14. května 1961

Ročník 1961 odstartoval ve Španělsku, ale bez silnějších kubatur. První měření sil v kategorii 350 cm³ se odehrálo na Hockenheimu. Po odchodu suverénního Johna Surteese do Formule 1 se otevřela cesta k titulu. František Šťastný exceloval, když po problémech soupeřů ovládl závod a získal své první vítězství. Gustav Havel, jedoucí rozvážně za ním, potvrdil nečekaný double Jawy.

PořadíJezdec
1.Šťastný
2.Havel
3.Thalhammer

Tourist Trophy – Mountain Course, 14. června 1961

Další zastávkou byla legendární Tourist Trophy na ostrově Man. Zatímco Gustav Havel byl nováčkem, František Šťastný již okruh znal z roku 1957. Na obě čekal náročný horský okruh Mountain Course, dlouhý přes 60 km. I přes náročnost a konkurenci Garyho Hockinga (MV Agusta) se Šťastný propracoval na skvělé 5. místo, zatímco Havel, startující s vysokým číslem, dokončil na 27. pozici. Šťastný si připsal cenné body a udržel vedení v šampionátu.

PořadíJezdec
1.Read
2.Hocking
3.Rensen
5.Šťastný
27.Havel

GP Holandska – Assen, 24. června 1961

Na okruhu v Assenu, který oba jezdci znali z dřívějška, ale ne dokonale, dominoval Gary Hocking. František Šťastný, který se zpočátku potýkal s problémy s výkonem motocyklu, dokázal zabojovat a propracovat se na třetí místo, čímž si udržel bodové skóre s Hockingem. Gustav Havel, omezený problémy v tréninku a startující z předposlední řady, dojel na 8. místě.

PořadíJezdec
1.Hocking
2.McIntyre
3.Šťastný
8.Havel

GP NDR – Sachsenring, 30. července 1961

Grand Prix NDR měla premiéru v rámci MS. Přestože trénink provázel déšť a motocykly byly nastaveny na lehčí převod, vlastní závod se jel za sucha. František Šťastný i přes problémy s výfukem statečně držel druhou příčku, ačkoliv na vedoucího Hockinga neměl. Gustav Havel bojoval s brzdami, ale i tak si dojel pro čtvrté místo, které bylo maximem vzhledem k limitům motoru.

PořadíJezdec
1.Hocking
2.Šťastný
3.McIntyre
4.Havel

GP Ulsteru – Dundrod, 12. srpna 1961

Na Ulster Grand Prix se Gustav Havel potýkal s technickými problémy od prvního tréninku a závod nedokončil. František Šťastný měl problémy se spojkou, kvůli kterým se propadl na 14. místo. I přes to však dokázal neskutečně zabojovat a probojovat se zpět na třetí pozici.

PořadíJezdec
1.Hocking
2.King
3.Šťastný
DNFHavel

GP Národů – Monza, 3. září 1961

V Monze se na domácí půdě silně prosadily italské stáje. František Šťastný bohužel musel odstoupit kvůli poškozenému motoru, což bylo poprvé v sezóně. Tímto vítězstvím si Gary Hocking definitivně zajistil titul mistra světa. Čest Jawy zachránil Gustav Havel, pro kterého to byl možná nejlepší závod kariéry. I přes to, že Monzu jel poprvé, dojel na skvělém třetím místě.

PořadíJezdec
1.Hocking
2.Hailwood
3.Havel
DNFŠťastný

GP Švédska – Kristianstad, 17. září 1961

Poslední závod sezóny ve Švédsku i přes rozhodnutý titul nabídl napínavou podívanou. František Šťastný, který se zpočátku propadl kvůli prokluzující spojce, předvedl úžasnou stíhací jízdu. Postupně se propracoval vpřed, předjel i vedoucího Hockinga a vybojoval vítězství. Za ním, s výrazným odstupem, dojel Gustav Havel, ačkoliv jeho umístění muselo být po nedorozumění s časoměřiči vyjasněno oficiálním protestem. Triumf Jawy nad MV Agustou byl dokonalý.

PořadíJezdec
1.Šťastný
2.Havel
3.Robb


Celkové pořadí MS 1961 – 350 cm³

PořadíJezdecTýmBody (započítané)
1.Gary HockingMV Agusta32 (38)
2.František ŠťastnýJawa26 (32)
3.Gustav HavelJawa19
4.Phil ReadNorton13
5.Bob McIntyreBianchi10
6.Ralph RensenNorton7
7.Rudi ThalhammerNorton7
8.Mike HailwoodMV Agusta6
9.Alistair KingBianchi6
10.Ernesto BrambillaBianchi5
11.Alan ShepherdBianchi/AJS5

Způsob bodování: 8-6-4-3-2-1. Započítávaly se čtyři nejlepší výsledky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *